Laat er geen onduidelijk over bestaan. In de zakenwereld van vandaag moet een groot deel van je marketing digitaal zijn.

Naarmate meer bedrijven online gaan om aan de eisen van de consument te voldoen, wordt het steeds moeilijker om hen te bereiken. Als je wilt dat je bedrijf groeit, moet je je kunnen aanpassen en concurreren in deze digitale wereld.

Het voortdurend moeten bijhouden van het veranderende landschap van digitale marketing bovenop het runnen van je bedrijf kan daarom soms erg ontmoedigend werken.

Maar geen stress. Als je de volgende stappen volgt, wordt het plannen van jouw marketingavontuur in 2023 een koud kunstje:

Ontwikkel een kopersprofiel

Het eerste wat je moet doen voor elke digitale marketingstrategie, ook de jouwe, is begrijpen wie je doelmarkt is. De beste manier om dit doel te bereiken en een effectieve strategie te creëren is door een kopersprofiel te ontwikkelen.

Dit is je buyer persona – de klant die je wilt aantrekken. Schrijf zo gedetailleerd mogelijk op wie ze zijn, inclusief:

-Leeftijd: Ongeacht of je het onbelangrijk vindt, zou ik toch aanraden om een leeftijdsgroep te visualiseren om een beter beeld te vormen van je ideale klant. Zoek daarna trends die populair zijn onder die leeftijdsgroep.

-Inkomen: Je moet je volgers niet direct naar hun inkomensniveau vragen. Je kunt in plaats daarvan onderzoek doen naar het gemiddelde inkomensniveau van mensen in jouw niche die geïnteresseerd zouden zijn. Dat gezegd hebbende, dit is cruciaal bij het prijzen van je nieuwe product of dienst.

-Beroepstitel: Je kunt dit schatten door je huidige klantenbestand te enquêteren. Het is misschien niet belangrijk voor je bedrijfsmodel.

-Locatie: Door webanalyse tools te gebruiken kun je je SEO inspanningen richten op waar je huidige publiek zich bevindt. Dit bespaart je tijd en geld, terwijl het toch uiterst effectief is.

Voordat je je social media campagne lanceert, overweeg dan om enquêtes en vragenlijsten op te stellen. Je zou ook een bericht kunnen opnemen waarin je een vraag stelt en om reacties vraagt in het commentaargedeelte.

Stel doelen

Om de effectiviteit van je marketing te vergroten, moet je ervoor zorgen dat deze goed gekoppeld is aan je bedrijfsdoelstellingen. Als je bijvoorbeeld de verkoop met 20% wilt verbeteren, richt dan 50% meer inspanning op online leadgeneratie. Maar om elk doel effectief te laten zijn, moet het voldoen aan de kwalificaties van de SMART formule. De componenten van het SMART acroniem staan voor:

-Specifiek

-Meetbaar

-Acceptabel

-Realistisch

-Tijdig

Bij het bedenken en schrijven van doelen zijn twee van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden dat ze specifiek en meetbaar zijn. Zorg er bovendien voor dat je doelen niet vaag zijn als je wilt dat ze effectief zijn.

Ons voorbeeld hierboven gebruikt een echt getal om een punt te maken. Zeggen “Ik wil mijn online leadgeneratie met 50% verbeteren.” is krachtiger dan zeggen “Ik wil mijn online leadgeneratie verbeteren.”

Niet alleen moeten je doelen haalbaar zijn, maar je moet ze ook kunnen meten. Dit is de enige manier om te weten of je vooruitgang boekt of niet.

Kies je digitale marketingkanalen

Nadat je duidelijk hebt gemaakt wie je doelgroep is en tastbare doelen hebt gesteld, is het tijd om te bepalen welke marketingkanalen het meest geschikt zijn om je bedrijf te promoten.

Hier zijn je drie belangrijkste opties:

-Eigen Media: Zorg ervoor dat de kanalen van je bedrijf, zoals social media profielen en blogs, aansluiten bij je marketingdoelen. Je zult er bijvoorbeeld voor willen zorgen dat afbeeldingen en logo’s op alle platforms samenhangend zijn.

-Betaalde media: Betaalde media is elke vorm van reclame waarvoor je betaalt. In de meeste campagnes gebruik je je betaalde media om prospects naar je eigen media te leiden.

-Verdiende media: Verdiende media is in wezen gratis reclame. Het is informatie die je hebt verdiend in plaats van betaald, zoals klantbeoordelingen of aanbevelingen. Maak het een doel om je verdiende bekendheid te vergroten door klanten te vragen je producten te beoordelen en door interessante inhoud te delen op sociale media.

Bewaar al je marketingmateriaal op één plek door een spreadsheet te maken. Zo kun je gemakkelijk bijhouden en vinden wat je nodig hebt.

Personaliseer de digitale ervaring van klanten

De weg naar het hart van de klant is door personalisatie, en daarom hebben op maat gemaakte e-mails 26% meer kans om geopend te worden. Het enige probleem hierbij is dat er vele methoden zijn om dit proces aan te pakken.

Zonder de zaken te ingewikkeld te maken, zullen deskundigen je vertellen dat maatwerk de sleutel is. Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je de juiste informatie bij de hand hebt. De rest van het proces is in vergelijking een koud kunstje.

Hoewel het misschien te laat lijkt om te beginnen met het personaliseren van je marketingstrategie, is de waarheid dat zoveel marketeers de voordelen ervan missen omdat ze niet alle benodigde informatie hebben verzameld. Maar het natuurlijk nooit te laat om een begin te maken.

– Een van de meest waardevolle functies van e-mailmarketing is de mogelijkheid om je lijsten te segmenteren. Je kunt dit doen door rekening te houden met verschillende factoren zoals geografie, geslacht, leeftijd, functietitel, bedrijfsgrootte en transactiegegevens. Zo kun je gerichte inhoud sturen die eerder tot conversies zal leiden.

– Wil je een nieuw plan succesvol uitvoeren? Zorg eerst dat je team aan boord is en enthousiast wordt.

– Op het aanmeldformulier moet de juiste velden staan.

– In plaats van algemene e-mailonderwerpregels te gebruiken, kun je ze persoonlijker maken, zodat ze rechtstreeks tot je lezer spreken.

Gebruik Chatbots om je publiek te betrekken

Er is altijd wel iets nieuws in de marketingwereld, en op dit moment worden chatbots erg populair.

Om klanten te behouden en te concurreren met andere bedrijven verschijnen er nieuwere en fantasierijkere geautomatiseerde methoden.

Hier zijn enkele redenen waarom Chatbots deel zouden moeten uitmaken van je digitale marketingstrategie:

-Realtime updates: Chatbots zijn nog in hun beginstadium, wat betekent dat er nog veel ruimte is voor verbetering. Real-time analytische en snelle updates kun je in de nabije toekomst verwachten naarmate chatbots zich blijven ontwikkelen.

-Mobiele optimalisatie: Je hoeft mobiele apparaten niet te “dwingen” zich te conformeren aan chatbots, want chatbots zijn ontworpen met de mobile-first benadering.

-Consistente Social Media Marketing: Door Chatbots te integreren in je sociale mediaplatforms kun je al je verschillende campagnes consequent bijhouden.

Een belangrijk voordeel van digitale marketing is dat je een groot deel van het proces na het ontwikkelen van je campagne kunt automatiseren. Als je geen gebruik maakt van automatisering loop je eigenlijk altijd een aantal stappen achter op je concurrenten.

Door een digitale marketingstrategie te ontwikkelen ben je bijna de helft van alle bedrijven voor. Veel bedrijven (ongeveer 46%) hebben geen duidelijk plan voor hun online aanwezigheid.

Wees dus niet een van de vele bedrijven die er niet in slagen hun potentieel te bereiken – wees een succesverhaal! Zonder een effectieve digitale marketingstrategie in 2023 zul je niet kunnen groeien en bloeien.

Let us help you grow!

Neem vandaag nog contact met ons op en laten we beginnen met het transformeren van je onderneming. Wij kunnen je helpen een fundament te bouwen dat je bedrijf zal doen bloeien. Neem nu contact met ons op om te beginnen!

Neem contact op